Det er meget belastende for forældre, når de oplever, at deres barn ikke trives helt, som de kunne ønske, og man gransker alt for at finde årsager og sammenhænge for at hjælpe sit barn. Men det er ikke usædvanligt, at børn, der lever et trygt og velfungerende liv, i perioder kan udvikle symptomer på psykisk lidelse. Dette behøver ikke at være et udtryk for psykiske problemer, eller at noget alvorligt er galt, men snarere et udtryk for at barnet er i færd med at nå et nyt trin i sin modningsproces. Når barnet bevæger sit mod et nyt udviklingstrin, vil det ofte være mere tilbøjelig til at opleve angst og uro. Det skyldes, at barnet bevæger sig ind på nyt ukendt terræn, og derfor vil barnets evne til at beherske dets verden svækkes i en periode. Børn kan have mange symptomer på "unormal" adfærd, følelser og tanker, uden at det behøver at betyde, at der bør iværksættes hjælp til barnet. Børn er i gang med udviklingsprocesser hele tiden og kan derfor have tanker, følelser og adfærd, der kan virke bekymrende på forældrene.

Når børn af den ene eller anden grund ikke trives, er det på den anden side vigtigt at iværksætte en indsats, således at problemerne ikke vokser sig større end de er og griber om sig. Det er vigtigt, at børn kommer på rette spor igen hurtigt. Man kan henvende sig af mange årsager;

  • måske tænker man, at ens barn har en oplevelse eller en hændelse i livet, det har brug for at få bearbejdet,
  • måske har barnet som før nævnt tanker, følelser eller adfærd, der påvirker barnets trivsel og velbefindende,
  • måske har barnet fået en diagnose, som hele familien har brug for at få talt om.

Når jeg arbejder med børn, er det i et meget tæt samarbejde med barnets forældre. Det er vigtigt, at forældrene er en del af barnets udviklingsproces i forbindelse med forløbet hos mig. Det er yderst vigtigt for mig, at barnet oplever, at det er trygt, rart og hyggeligt at komme på besøg hos mig, og at stemningen er god, selvom vi skal tale om noget, der er vanskeligt i barnets liv.